Starten in e-commerce: alles wat u moet weten over dropshipping
Online goederen verkopen zonder dat u ze zelf moet opslaan in een magazijn: dat is dropshipping in een notendop. Een mirakeloplossing voor wie start in e-commerce, beweren voorstanders. Maar klopt dat wel?
Dropshipping is een vorm van directe online verkoop waarbij de producten niet in voorraad zijn bij de verkoper. De leverancier zendt de bestellingen rechtstreeks naar de eindklant. Het verloop ziet er als volgt uit:
- De klant plaatst een bestelling op de webshop.
- De webshopuitbater neemt contact op met de leverancier en bezorgt alle info voor de bestelling.
- De leverancier maakt de bestelling klaar en stuurt deze naar de klant.
Dropshipping vs marketplace
Het is dus de leverancier die de productie en logistiek verzorgt bij dropshipping – niet de webshop, zoals meestal het geval is. De webshop verdient geld door een marge te nemen op de prijs van de leverancier.
Hierin onderscheidt dropshipping zich trouwens van het marketplace-model. Dat is een platform dat verkopers en kopers met elkaar in contact brengt. De verkoper betaalt een commissie op de verkoop en stuurt zelf de bestelling naar klanten. Hij of zij verzorgt ook de klantendienst en eventuele retours (denk aan Amazon en Alibaba).
De voordelen van dropshipping
- De opstartkosten voor de webshop zijn beperkt.
- De verkoper kan zich concentreren op zijn kerntaken: marketing en verkoop.
- De verkoper kan een ruim gamma aanbieden en dat makkelijk aanpassen aan de vraag.
De uitdagingen van dropshipping
Klinkt eenvoudig en rendabel, maar in de werkelijkheid loopt het niet altijd van een leien dakje. De nadelen van dropshipping zijn niet te onderschatten:
- De verkoper heeft geen controle over de klanttevredenheid.
- De verkoper is wettelijk aansprakelijk, van betaling tot levering, ook al heeft hij met de logistiek niets te maken.
- De levertermijnen zijn vaak langer omdat webshops samenwerkingen kunnen aangaan met leveranciers uit alle uithoeken van de wereld.
- De marges zijn beperkt, want bij té dure prijzen stappen klanten naar een concurrent.
Vind een betrouwbare leverancier en investeer in marketing
De belangrijkste boodschap voor wie dropshipping wil proberen? Ga in zee met een betrouwbare leverancier die zijn afspraken nakomt. Om klanten naar uw webshop te lokken, zal u bovendien stevig moeten investeren in marketing. Er woedt een zware concurrentie op de online markt waar spelers een heuse prijzenoorlog voeren. De marges zijn dan ook vrij bescheiden.