Mobiliteitsbudget in Belgische bedrijven niet succesvol (volgens onderzoek Hudson)
Uit een onderzoek van het hr-consultancybedrijf Hudson (onderdeel van Randstad Group) blijkt dat slechts 10 procent van de Belgische organisaties gebruikmaakt van het wettelijk mobiliteitsbudget.
Volgens cijfers van SD Worx boden in 2023 852 bedrijven het wettelijk mobiliteitsbudget aan.
Deze maatregel werd in 2019 ingevoerd als alternatief voor de bedrijfswagen. Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een budget dat gebruikt kan worden voor milieuvriendelijke vervoersmodi, zoals een abonnement op het openbaar vervoer of een duurzamere wagen. Het inruilen van een bedrijfswagen heeft het meest succes bij medewerkers tussen 25 en 35 jaar.
Hoewel de wetgever begin 2022 een aantal wetgevende aanpassingen aan deze maatregel doorvoerde – en op die manier de drempel verlaagde –, blijkt dat vier op de tien organisaties nog steeds niet van plan is om deze maatregel te implementeren, wegens te complex.
Wat binnen het mobiliteitsbudget echter wél populair is, is de toepassing door werknemers voor de financiering van een woonlening of huishuur. Volgens het digitale hr-mobiliteitsplatform Mbrella gebruikte in 2023 meer dan drie op vier Belgische werknemers (77 procent) het mobiliteitsbudget voor huisvestingskosten. In 2021 was dit 45 procent, en in 2022 52 procent. Het budget wordt ook ingezet voor fietsen (fietsaankoop, deelfietsabonnement,…).
Uit de Hudson Reward Survey blijkt ook dat de gemiddelde salarisverhoging opnieuw op een normaal niveau is beland. De periodes van forse verhogingen – zoals een stijging van 11,1 procent in 2022-2023 – liggen achter ons. Vandaag bedragen de gemiddelde stijgingen 2,5 procent inclusief de index en 1,2 procent exclusief de index.