Helft van Belgische kmo’s biedt bedrijfswagen aan medewerkers
Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.
De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.
Elektrificatie vertraagt
Een op de zeven kmo’s krijgt verzoeken van medewerkers voor een elektrische wagen, wat een daling is ten opzichte van eerdere jaren. Veel bedrijven wachten nog af voordat ze overstappen op elektrische wagens, voornamelijk vanwege praktische problemen zoals beperkte laadinfrastructuur of de hogere kosten. Daarnaast geeft een deel van de kmo's aan dat het moeilijk is om medewerkers een wagen van dezelfde grootte te garanderen, wat soms tot ontevredenheid leidt.
Mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor milieuvriendelijke alternatieven of cash, heeft nog geen grote doorbraak gekend. Ongeveer een derde van de kmo's kent het concept niet, en veel bedrijven vinden het niet toepasbaar omdat een wagen vaak essentieel is voor de bedrijfsvoering. Slechts een klein percentage van de kmo's heeft plannen om met het mobiliteitsbudget aan de slag te gaan, hoewel het aandeel in Vlaanderen en Wallonië licht stijgt. In Brussel is het gebruik van het mobiliteitsbudget juist gedaald, waarschijnlijk omdat bedrijven daar al eerder zijn begonnen met implementatie.
De studie van SD Worx werd uitgevoerd bij 670 Belgische kmo’s en biedt een representatief beeld van de bedrijfswagenstrategieën en mobiliteitskeuzes binnen deze bedrijven. Het onderzoek laat zien dat de bedrijfswagen nog steeds een belangrijk werkmiddel is voor veel kmo’s, maar dat de kosten en de overstap naar duurzame mobiliteit uitdagingen vormen voor de toekomst.