Digitaal boekhouden wordt het nieuwe normaal
Wij helpen je digitaal worden
In de snel veranderende maatschappij waarin we vandaag leven, denk maar aan de hoge energieprijzen, de krapte op de arbeidsmarkt, de dure grondstoffen, de klimaat veranderingen,… moet een onderneming wendbaar zijn en snel beslissingen kunnen nemen.
Enerzijds is het belangrijk dat de ondernemer op elk moment over de juiste actuele cijfers beschikt om zo de juiste beslissingen te kunnen nemen volgens zijn bedrijfssituatie. Anderzijds moeten wij als accountant op basis van de actuele cijfers meedenken met onze klant en hem adviseren om de juiste bedrijfsbeslissingen te nemen.
Digitaliseren als nieuwe normaal
Onze taak van wat ze vroeger in de volksmond ‘saaie boekhouder’ noemden, verandert drastisch. Toen lag de focus op het centraliseren en inboeken van de verschillende documenten om zo de boekhouding te beheren zoals de driemaandelijkse en jaarlijkse BTW-aangiftes, het opstellen van de jaarrekening en de balans.
Het stereotype van de boekhouder die alleen maar bezig is met cijfertjes is vandaag volledig achterhaald. Digitalisering is vandaag het nieuwe normaal. Een deel van de inboekingen gebeurt door automatisering. De technologie neemt over waar kan. En onze taak evolueert van inputwerk naar een controle-opdracht. De tijd die hierdoor vrijkomt, besteden we aan onze klanten. Zo worden we a.h.w. de rechterhand van de ondernemer, waarbij we meedenken en hem adviseren bij zijn belangrijke strategische beslissingen op basis van zijn bedrijfscijfers.
Voordelen
Wat zijn de voordelen van digitale boekhouding?
Eenvoudige indiening
Geen rompslomp meer om al de documenten maandelijks of per kwartaal bij mekaar te trommelen en de mappen binnen te steken bij je boekhouder. Bij e-boekhouden worden alle boekhouddocumenten best onmiddellijk opgeladen van zodra die binnenkomen. Scan-en herkensoftware in combinatie met een menselijke controle zorgen voor een snelle verwerking.
Minder fouten
Aangezien de verwerking digitaal plaatsvindt en er bijna niets overgetypt moet worden, zijn er veel minder fouten dan bij een manuele verwerking.
Realtime inzage
Doordat de boekhouding volledig online plaatsvindt, is er een financieel overzicht dat bijna altijd up-to-date is, waardoor de ondernemer precies weet waar hij aan toe is. Ook vergelijkingen met andere jaren of kwartalen zijn steeds beschikbaar. Niet onbelangrijk als er soms snel geschakeld moet worden.
Tijdswinst
Met de digitalisering van de boekhouding nemen steeds slimmere softwarepakketten repetitief en tijdrovend werk uit handen. De technologie neemt over waar het mogelijk is. Van zodra de boekhouding geactualiseerd is, kan gemakkelijk een rapportage opgevraagd worden dat onmiddellijk financieel inzicht geeft. Op die manier komt er meer tijd vrij om als accountant te luisteren en te focussen op bedrijfsinzichten om zo gedegen bedrijfsadvies op maat te bieden. Ook voor de klant valt de 3-maandelijkse race tegen de tijd weg om alle documenten klaar te stomen voor de BTW-aangiftes.
Aanpak
Hoe investeert Aficor in digitale boekhouding?
Voor onze kantoren en onze werknemers is digitalisering een ganse uitdaging waaraan we niet ontsnappen. Digitale kennis is vandaag een must en digitalisering beïnvloedt ook onze manier van werken.
Wij zijn steeds op zoek naar bestaande technologieën waarmee we onze dagelijkse administratieve taken kunnen optimaliseren en onze klanten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.
Voor het digitaal boekhouden kijken we naar de noden van onze klanten. We werken a.h.w. met een gereedschapskist vol digitale tools, waarbij we de beste oplossingen aan onze klanten aanbieden die opportuun zijn volgens hun specifieke situatie.
Digitale tools
Digitale boekhouding waaronder Yuki, Exact online, andere,…
Dit zijn online boekhoudplatformen waaraan administratieve boekhoudtaken deels uitbesteed en gemakkelijk beheerd worden vanuit één gebruiksvriendelijk dashboard of met een app.
Codabox
Coda is een elektronisch bestand met zéér uitgebreide informatie over bankverrichtingen. Het is een gecodeerde weergave van papieren rekeninguittreksels. Iedere verrichting wordt geïdentificeerd aan de hand van een eigen code. Door deze codes kunnen verrichtingen herkend en opgenomen worden in een online boekhoudpakket, waardoor de opvolging van de boekhouding sneller en efficiënter verloopt.
Silverfin
Silverfin is een rapporteringsoftware waarmee gemakkelijk financiële workflows en rapporteringen uitgerold kunnen worden.
Peppol
Peppol staat voor (Pan-European Public Procurement On-Line) en is een beveiligd netwerk waarmee bedrijven en organisaties (inclusief overheidsinstellingen) onderling elektronische facturen en orders kunnen uitwisselen.
Penneo
Met Penneo kunnen documenten heel snel digitaal ondertekend worden in slechts een paar klikken.
Billit
Billit is een online facturatieplatform waarmee het volledige facturatieproces beheerd kan worden, gaande van het opstellen van offertes, bonnen, creditnota’s tot het versturen ervan via e-mail, post of via het Peppol-netwerk. Ook kunnen alle onkosten en aankoopfacturen eenvoudig via een smartphone geupload worden. Op elke moment wordt het overzicht van financiën, cashflow en BTW-stromen behouden.
Aanpak
Personeel en digitalisering
Deze digitale mindset trekken we ook door op de werkvloer. Veel medewerkers met jarenlange werkervaring bij Aficor zien hun taak van puur inputwerk evolueren naar meer specifieke taken. Afhankelijk van het profiel is de ene beter in het controleren van de correcte dataverwerking, terwijl de andere een kei is in het analyseren en bespreken van cijfers. De tijd die vrijkomt van het inputwerk, kan worden besteed aan gericht advies naar onze klanten.
Sowieso houden we rekening met de interesses, de talenten en de sterktes van onze medewerkers. We bieden hen de mogelijkheid om hun digitale vaardigheden aan te scherpen en leren hen de skills aan die ze nodig hebben. Dit gebeurt op de werkvloer zelf of via groepsopleidingen die door onze digitale partners georganiseerd worden. Zijn mensen gemotiveerd om een ITAA-erkenning te behalen, dan kunnen ze bij Aficor rekenen op een actieve ondersteuning.
Onze missie is om elke medewerker een aangename job en werksfeer te bieden, want zij zijn mee de sleutel van het succes van onze onderneming.
Klaar voor de digitale overstap?
Wij kunnen onze klanten niet verplichten over te stappen naar digitaal boekhouden.
We kunnen het hen wel geleidelijk aanleren, rekening houdende met het feit dat elektronische facturatie van B2B transacties vanaf januari 2025 voor alle ondernemingen verplicht zal worden.