Kerncijfers
Nuttige links
Contact
Aficor
Het lijkt erop dat u een niet-ondersteunde browser gebruikt

Verouderde browsers kunnen uw computer blootstellen aan beveiligingsrisico’s. Om de beste ervaring met het gebruik van onze site te krijgen, moet u één van de onderstaande browsers installeren. Klik op één van de onderstaande icoontjes om de browser te installeren.

20/08/2024
Actua

Minister brengt duidelijkheid omtrent opsplitsing autokosten plug-in hybrides

Sinds 1 januari 2023 zijn er nieuwe regels van kracht voor de aftrekbaarheid van autokosten voor plug-in hybrides. Deze regels kunnen leiden tot verschillende aftrekpercentages voor brandstofkosten en overige autokosten, wat de administratie ingewikkelder maakt. Tot nu toe was er onduidelijkheid over hoe men deze kosten moest splitsen. De minister heeft nu een praktische oplossing geïntroduceerd, namelijk de 70/30-regel, en biedt ook de optie om de werkelijke verhouding te gebruiken.

De regels rond de aftrek van autokosten zijn enkele jaren geleden verscherpt om het wagenpark in België te vergroenen (wet van 25 november 2021). Vanaf 1 januari 2023 is de fiscale aftrekbaarheid van brandstofkosten voor plug-in hybrides begrensd tot 50%. Dit is bedoeld om het gebruik van elektrische aandrijving te stimuleren.

Specifieke regels voor plug-in hybrides

Voor plug-inhybrides die tussen 1 januari 2023 en 31 december 2025 zijn aangeschaft, gelden bijzondere regels. De aftrekbaarheid van benzine- en dieselkosten wordt afgebouwd naar 0% tegen aanslagjaar 2029. Deze regels kunnen leiden tot verschillende aftrekpercentages voor brandstofkosten en overige autokosten, waardoor het onduidelijk was hoe het voordeel van alle aard of de eigen bijdrage voor persoonlijke gebruik van de bedrijfswagen moest worden verdeeld.

 

70/30-regel

De minister heeft nu de 70/30-regel heringevoerd: 30% van het voordeel van alle aard wordt toegewezen aan brandstofkosten en 70% aan overige autokosten. Hierdoor kunnen brandstofkosten voor 100% worden afgetrokken tot het bedrag van deze 30%. Daarnaast biedt de minister de mogelijkheid om de verdeling te maken op basis van de werkelijke verhouding tussen brandstofkosten en overige autokosten.

Voorbeeld

Stel, een plug-in hybridebenzineauto is in maart 2024 gekocht en een werknemer heeft een voordeel van alle aard van 2.400 euro. De benzinekosten bedragen 1.600 euro en de overige autokosten 12.400 euro. Voor aanslagjaar 2025 is het aftrekpercentage van overige autokosten 100% en voor benzinekosten 50%.

  • Op basis van de 70/30-regel: de niet-aftrekbare autokosten bedragen 440 euro. Dit komt doordat 30% van het voordeel van alle aard (720 euro) van de benzinekosten mag worden afgetrokken. De resterende benzinekosten (880 euro) worden voor 50% niet afgetrokken.
  • Op basis van de werkelijke verhouding: de niet-aftrekbare autokosten bedragen 663 euro. Hierbij wordt het werkelijke aandeel van het voordeel van alle aard dat betrekking heeft op de benzinekosten (275 euro) afgetrokken, waarna de resterende benzinekosten (1.325 euro) voor 50% niet aftrekbaar zijn.

Meer flexibiliteit en duidelijkheid

De minister biedt met zijn besluit helderheid over hoe men het voordeel van alle aard en de eigen bijdrage kan opsplitsen, zonder rekening te houden met de oplaadkosten van plug-in hybrides. Hierdoor kunnen meer benzine- en dieselkosten worden afgetrokken, wat belastingplichtigen tijdelijk meer flexibiliteit geeft.

Aficor Deerlijk

Tulpenlaan 167 - 169
8540 Deerlijk
056 71 22 01
deerlijk@aficor.be

BTW nr: BE 0430.313.279

Aficor Ronse

Coupl’ Voie 8
9600 Ronse
055 23 00 40
ronse@aficor.be

BTW nr: BE 0474.987.719